4 tips voordat je begint met Online Marketing

MIKO Communicatie op 29 maart 2018 om 10:16

Een online marketingcampagne kan jouw bedrijf net dat zetje geven om door te breken bij je doelgroep om zo je naamsbekendheid een boost te geven. Dit kan vaak goedkoper dan dat je zou verwachten. Lees hieronder 4 tips die jij vandaag nog kunt toepassen!

Bepaal je doel Voordat je enthousiast je eerste Facebook-promotie online gaat gooien, moet je eerst uitzoeken wie je wilt bereiken, en wat je wilt bereiken. Denk vooral niet te groot. Blijf realistisch. Hieronder enige voorbeelden van realistische doelstellingen voor jou als startend marketeer.

  1. Ik wil nieuwe klanten en opdrachtgevers aantrekken.
  2. Ik wil bestaande klanten aansporen tot nieuwe aankopen.
  3. Ik wil mijn naamsbekendheid vergroten.

Hierna kun je kijken hoe je deze doelen gaat bereiken daarmee kunnen de volgende vier stappen helpen:

Stap 1: Wat is jouw kernboodschap? Wat wil je jouw klanten duidelijk maken? Formuleer je boodschap zo concreet mogelijk. Less is more, probeer je verhaal samen te vatten in 1 zin. Tegelijkertijd moet een advertentie prikkelend en onderscheidend zijn, zodat klanten worden overgehaald om een kijkje te nemen in jouw zaak of op je website.

TIP: Voordat je geld gaat inzetten op je campagne kun je je bedachte campagne eerst laten zien aan vrienden/familie/kennissen. Als zij iets al niet begrijpen is de kans groot dat deze boodschap ook niet bij je potentiële klanten overkomt.

Stap 2: Bepaal de juiste doelgroep Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des te beter jouw marketingcampagne zal aankomen. Online marketing is een zeer effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus belangrijk dat jij je doelgroep goed leert kennen. Houd bijvoorbeeld rekening met woonplaats, geslacht, inkomen, interesses, en leeftijd.

Stap 3: Val op (claim een breinpositie) De belangrijkste voorwaarde is dat de marketingboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant, maar mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter als deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen. Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk worden beloond, mits je ervoor zorgt dat er over de insteek geen enkele twijfel kan bestaan.

Stap 4: Bepaal de juiste frequentie De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een televisiespotje dat voorafgaand aan het achtuurjournaal of een belangrijke voetbalwedstrijd wordt uitgezonden, ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook of Dienst4dienst.nl

Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten. Heb je onvoldoende geld beschikbaar om een spotje vaak te laten uitzenden op de radio of tv? Dan kun je beter kiezen voor een medium waar je de ruimte krijgt om de campagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en Dienst4dienst.nl Want: hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden.

Wil jij hulp met het opzetten van jouw online marketingcampagne? Stuur mij een berichtje! Bekijk mijn dienst hier.

Extra uren verdienen

Voor elke vriend die zich aanmeldt, krijg jij een extra gratis uur! Deel je unieke link nu op social media.

EmailFacebookLinkedInTwitterWhatsapp